
בתים משותפים רבים בוחרים להשקיע בשיפוץ החניון כשטח ציבורי משותף משמעותי שאינו זוכה להתיחסות הראויה. עבור בתים משותפים בהם מאות יחידות, ההשקעה הנדרשת פר דירה לצורך שיפוץ החניון הנה קטנה יחסית ומאפשרת להגיע לתוצאות טובות בלי "לקרוע את הכיס".
אחד האלמנטים החשובים בכל חניון, בפרט חניון העובר שיפוץ הם מעצורי חניה שתפקידם לעצור את הרכב בתוך החניה. לעיתים קרובות נמנעים בעלי הדירות מהשקעה במוצר זה בשל עלותו הגבוהה פר דירה. נבהיר שכאשר שמים פס האטה למשל אותו פס משמש את כל משתמשי החניון ועלותו מחולקת ביניהם. ככל שמספר משתמשי החניון גדול יותר, כך קטנה עלות הפס פר דירה. כאשר הדברים אמורים לגבי מעצור חניה, ישנו הבדל; היות שכל דירה מחוייבת בעלות מעצורי החניה שלה, אין חלוקה של עלות המוצר בין הדירות והנטל פר דירה נשאר קבוע.
איפה בחניון צריך לשים מעצורי חניה לרכב?
הדרישה להצבת מעצור לרכב בחניה אינה מהווה תקנה או חוק אך השימוש במוצר זה הפך למקובל ומתבקש בחניונים מודרניים. השאלה הנשאלת אינה האם להשתמש במעצור חניה אלא היכן להשתמש בו. בהקשר זה מומלץ לעיין בסקירה המקיפה לגבי מיקומים להצבת מעצור חניה שפורסמה באתר א.ו.ש אביזרים ואשר סוקרת בצורה מקיפה מאוד את הנושא.
במסגרת מאמר זה בחרנו להתמקדם במספר מקומות מקובלים להצבת מעצור חניה לרכב:
הבסיסי ביותר: בקצה כל חניה. הצבת מעצור חניה לרכב בקצה הפנימי של כל חניה גורם למיקום נכון של הרכב בתוך החיה, כפי שמתכנני חניות דורשים. עובדה זו מסייעת לנצל את שטח החניון בצורה הטובה ביותר האפשרית. בנוסף הדבר מונע התנגשות בקיר החניון שמול החניה או בכלי רכב החונים מימול.
התקנת המעצור מבוצעת במרחק 75 ס"מ ברוטו מקיר החניון או מגבול החניה הפנימי מתוך הנחה שאורך השלוחה הקדמית של הרכב הנו 50 ס"מ בלבד, מה שמותר 25 ס"מ לביטחון.
מיקום נוסף: חניות נגדיות (אחת מול השניה) – כאן חשוב מאוד להתקין מעצורי חניה כיוון שבהיעדר מעצור, מאוד קל לרכב להתקדם עוד כמה ס"מ ולפגוע ברכב שמימול. גם כאן, מיקום המעצור יהיה במרחק 75 ס"מ מקצה שטח החניה המיועד.
מיקום נוסף: לאורך נתיבים המוקצים להולכי רגל. תכליתם של מעצורי חניה המותקנים לאורך נתיב הולכי רגל היא מניעת פלישה של רכבים חונים לתוך נתיב הולכי הרגל וחסימתו המלאה או החלקית. כאן ימוקם המעצור בהתאם לרוחב הנתיב אותו רוצים ליצור באופן שחלקו הקדמי של הרכב ייעצר בצידי הנתיב ולא עליו.
תועלות של מעצור חניה לרכב בחניון
אם עוד לא הבנתם את התועלות האדירות שמוצר זה מביא עמו, כנראה שלא הדגשנו את הנקודה מספיק. נסקור אותן עבורכם בקצרה:
- בלימת הרכב בצורה יעילה מבלי לפגוע בקיר שממול או ברכב שממול.
- ניצול מקסימאלי של שטח החניון והאפשרות להחנות מקסימום כלי רכב בצורה מסודרת ונוחה.
- שמירה על נתיבים להולכי רגל בחניון פתוחים
- מניעת חניה במקומות שאינם מיועדים לחנית כלי רכב.
סוגים של מעצורי חניה
קיימים בשוק מעצורי חניה מגומי, מפלסטיק, ברזל ובטון. ע"פ הנחיות משרד התחבורה לתכנון חניונים, מעצור חניה נועד להיות שווה ערך לאבן שפה מבחינה פונקציונלית. בפועל, מעצורי הגומי והפלסטיק מספקים מגוון יתרונות על פני אבני שפה (ויחד איתם מעצורי חניה מבטון) ולא בכדי כל השוק ובפרט בניה חדשה, עוברת לשימוש במעצורי חניה מגומי ומפלסטיק תוך זניחה של מעצורי הבטון.
מעצור חניה מפלסטיק הוא יחידה באורך כ 180 עד 190 ס"מ, עשוי כמובן מפלסטיק וכולל מספר חורים לעיגון. מעצור חניה מגומי בעל מידות חיצוניות זהות אך עשוי מגומי ויתרונו הגדול הוא גמישותו המקנה לו עמידות גדולה משמעותית בפני פגיעות פיסיות.
בתים העוברים תמ"א 38 ובפרט אלה העוברים תהליך מכוח תיקון מספר 2 מחוייבים, ברוב הערים, בהקמת חניון תת קרקעי בו 2 חניות לכל דירה. כאן כמובן מדובר על בניה מחדש ולא על שיפוץ. בניינים רבים העוברים תהליך זה בוחרים במעצורי הגומי.
מעצורי חניה מבטון נמצאים פחות בשימוש ממגוון סיבות ואילו מעצור הברזל הוכיח עצמו כחזק אך מתמודד עם מגוון רחב של ביות אחרות כמו כיפופים עקב מכות, קילוף צבע, והיתלשות מהרצפה.